יום שבת, 17 ביולי 2010

ארבעה שלבים חיוניים בראיון עבודה למשרת תכנה

גיוס מהנדסי תכנה הוא אחד האתגרים הגדולים של כל פרויקט בתחום. זה יכול להיות הסיבה העיקרית להצלחה או נפילה של סטרטאפ.
יש הבדל עצום בין מהנדס בינוני, טוב ומעולה. ההבדלים בביצועים, איכות ותפוקה הם אקספוננציאליים בעוד שהבדלי השכר הם לינאריים או גאומטריים לכל היותר. מסיבות אילו ורבות אחרות משתלם, כלכלית ועסקית, לקחת רק את הטובים ביותר ולא להתפשר! אחרת מהר מאוד מגלים ש "מספיק טוב" הוא האויב הגדול ביותר של ה "מעולה".
ראיינתי מאות מהנדסים לחברות בכול הגדלים, להלן המתכון המנצח:

1. סינון טלפוני מהיר (עשר דקות): בחרת מועמד מערמת קורות החיים, איש כוח האדם או אתה תדברו עם המועמד, ספרו לו בקצרה על מה מדובר ותגידו לו שתשלחו לו חומר נוסף באמייל. תכינו שלוש עד חמש שאלות פשוטות הדורשות תשובה פשוטה ותשאלו את אותם השאלות. למשל: כמה זה שתיים בחזקת עשר, האם "Hash Code" הוא ייחודי בHashMap וכיוצא בזה. כבר כאן הרוב נופלים.

2. שיחה טלפונית שנייה (30 דקות): שניכם ליד מחשב משתמשים באתר עריכה שיתופי כגון PiratePad. יש להכין מראש שלוש שאלות כל אחת אמורה לקחת חמש עד עשר דקות. אם היא לוקחת יותר מעשר דקות, להמשיך הלאה. כדאי שהשאלות יכסו תחומים שונים. אין לצפות שהמועמד ישיב נכון על כל השאלות!
עוד בתחילת הראיון כדאי לציין שבסופו תקדישו זמן למרואיין לשאול אתכם שאלות שלו.

3. פנים אל פנים (שעה עד ארבע שעות, שלושה סבבים עם אנשים שונים): הראיון חייב להתחיל מול מסך המחשב! בלי אבל, אולי או לפעמים. תמיד! לא ליד לוח (זה שלב שני)! לא משנה כמה המהנדס בכיר, כתב ספרים או ניהל את העולם. אם הוא מהנדס הוא חייב לכתוב קוד מיד. מהנדסים טובים יעריכו את זה מאוד, מהנדסים גרועים יתקוממו. תכינו אוסף שאלות שאמורות לקחת שלושים דקות. חלק מהתרגיל צריך להיות לגרום לבדיקה לעבור (ירוק). זה מקרין על התרבות הארגונית שלכם וחוסך הרבה זמן של הסברים למה הקוד עובד. כדאי מאוד לעבוד עם שתי מקלדות, אחת למראיין והשניה למרואיין. למען האמת, לאחר התרגיל מול המחשב אין הרבה מה להרחיב.
שאלות נוספות לשאול: איזה קוד פתוח כתבת לאחרונה (להראות את הקוד)? מהנדסים מעולים מתיחסים לתכנה כתחביב ולרובם יש פרויקטים קטנים פה ושם.
וגם: תאר את הפרויקט הכי מוצלח שלך שאתה מסוגל לדבר עליו.
אם הראיון הראשון היה רע במיוחד או השניים הראשונים בינוניים - לחתוך.

4. ארוחת צהריים או כוס קפה עם המרואיין (שעה עד שעתיים): חיוני ! חייבים להרגיש טוב עם הבן אדם. לדבר קצת על נושאים שלא קשורים לעבודה. גישה לא נכונה תהרוג כל צוות.

נקודה אחרונה למועמדים: אם התקבלתם לחברה ללא שישבתם מול מחשב והרגשתם שבאמת בדקו את היכולות שלכם, כנראה לא בדקו את שאר המהנדסים בחברה והאיכות לא בשמיים. האם כדי לכם לעבוד במקום כזה? האם תמלאו את הפוטנציאל שלכם שם? יהיה לכם ללמוד ממישהו?
אם לא, תעברו הלאה!
blog comments powered by Disqus